Strona korzysta z plików cookies zgodnie z Polityką prywatności. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich użycie. Nie pokazuj więcej tego komunikatu.

24.10.2014, Natalia Rymsza

Tryb samolotowy w smartfonie, tablecie – jak działa i czy faktycznie jest bezpieczny?

W języku angielskim tryb samolotowy występuje pod wieloma nazwami – najbardziej popularna to prawdopodobnie flight mode, jednak spotkać możemy się również z określeniami takimi jak airplane mode, czy offline mode. Bez względu na sformułowanie – wszystkie z nich opisują jedną funkcję, która umożliwia pasażerom korzystanie z urządzeń mobilnych w trakcie lotu… w bezpieczny sposób.

jak dziala tryb samolotowy

Włączenie trybu samolotowego wyłącza bowiem bezprzewodowe funkcje smartfonu lub tablety deaktywując tym samym opcje pisania wiadomości tekstowych, dzwonienia, surfowania po Internecie, korzystania z Bluetooth, NFC oraz 3G. W trybie tym pozostałe funkcje takie jak: gry, robienie zdjęć, czy odtwarzanie muzyki są dozwolone. Współcześnie, większość urządzeń mobilnych wyposażonych jest w airplane mode, niemniej jednak niektóre linie lotnicze wciąż zabraniają pasażerom jakiejkolwiek interakcji z urządzeniem mobilnym – w trakcie lotu wszystkie muszą zostać wyłączone.

Jako ciekawostkę podajemy, że od 2014 roku polskie linie lotnicze LOT, czy węgierskie tanie linie lotnicze Wizz Air oferują możliwość korzystania z urządzeń mobilnych w trakcie lotu w trybie samolotowym. Jest to wynik zmian wprowadzonych m.in. w przepisach EASA Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego odnośnie elektroniki na pokładach samolotowych oraz zniesionego obowiązku wyłączenia urządzeń podczas procedury kołowania, startowania oraz lądowania. Co ciekawe, dla ujednolicenia standardów na całym świecie opracowano międzynarodową ikonę symbolizującą pasażerom zezwolenie lub jego brak na korzystanie z trybu samolotowego.

zezwolenie na tryb samolotowy

 

Dlaczego nie można dzwonić w samolocie?

Powszechnym powodem braku zezwolenia na korzystanie z telefonów, czy tabletów podczas lotu jest ryzyko powodowania zakłóceń w działaniu urządzeń samolotowych, takich jak nawigacja, czy system komunikacji. Wszystko to za sprawą emitowanych przez urządzenia mobilne fal radiowych. Czy aktywna emisja fal elektromagnetycznych przez nasze smartfony naprawdę stanowi zagrożenie w samolocie?

Jak się okazuje nie udowodniono jej bezpośredniego wpływu na urządzenia w samolocie – co więcej, widma częstotliwości w przestrzeni samolotowej są podzielone na pasma i, zdaniem powołanej w celu zbadania tego zjawiska w 1999 roku, a następnie w 2006 roku niezależnej organizacji Radio Technical Commission for Aeronautics, nie zanotowano, aby między poszczególnymi sygnałami zachodziło zjawisko interferencji. Ze względu jednak na brak jednoznacznego dowodu zalecono utrzymanie obowiązujących reguł odnośnie korzystania z urządzeń mobilnych w przestrzeni powietrznej.

Najnowsze badania wykazują, że w rzeczywistości emitowane przez nasze urządzenia fale EM w przestrzeni powietrznej nie zakłócają działania urządzeń pokładowych, ale oddziałują na sieci naziemne.  Dzieje się tak, ponieważ wysyłany z wysokości ponad 1,5 kilometra sygnał komórkowy odbierany jest przez kilka wież przekaźnikowych, zamiast trafiać do jednej. Może to być powodem nadmiernego obciążenia sieci komórkowej, co tym samym może zablokować sieć komórkową dla tysięcy ludzi znajdujących się na danym obszarze naziemnym.

Co więcej, maksymalna moc sygnału niezbędna do połączenia telefonu ,,z ziemią” może zwiększać ryzyko zakłócania pracy urządzeń samolotowych. W związku z tym, wykonywanie połączeń telefonicznych, czy korzystanie z Internetu wciąż pozostają niedozwolone. Inną kwestią jest fakt, że na wysokości 1km nie ma w zasadzie możliwości połączenia się ze zwykłą naziemną siecią komórkową, dlatego pozostawienie włączonego urządzenia niepotrzenie emitującego fale EM wyczerpie jedynie jego baterię, a pasażerom nie przyniesie żadnych korzyści. Wychodząc naprzeciw klientom niektóre linie lotnicze udostępniają własne testowane systemy bazowe rezerwując fragment widma EM na drodze powietrze-ziemia komunikujące się z konkretnymi, daleko położonymi od siebie wieżami transmisyjnymi po to, aby oferować pasażerom sieć Wifi na pokładzie samolotu. Sposób działania bezpiecznych połączeń na pokładzie samolotu przedstawiono na rysunku poniżej.

jak dziala wifi w samolocie

Niestety, mimo zakazu prowadzenia rozmów telefonicznych podczas lotu, badania przeprowadzone przez University in Pittsburgh w 2006 roku wskazują, że średnio w trakcie lotów samolotowych i tak wykonuje się od 1 do 4 połączeń komórkowych. Jakie jest Wasze zdanie odnośnie korzystania z urządzeń mobilnych w samolocie? Czy polegacie na trybie samolotowym, wyłączacie swoje smartfony do końca lotu, a może wybioeracie jedynie takie linie, które oferują własne stacje bazowe?

Polecane artykuły


Polecane produkty



Top