Strona korzysta z plików cookies zgodnie z Polityką prywatności. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich użycie. Nie pokazuj więcej tego komunikatu.

01.12.2014, Natalia Rymsza

Czym są hashtagi i jak ich używać?

Hashtagi stały się na tyle popularne we współczesnych social media, że w 2014 roku słowo hashtag oficjalnie pojawiło się w Oxford English Dicitionary. Ostatecznie zostały one spopularyzowane przez znany na całym świecie portal społecznościowy Twitter, a ich początki datuje się na 2007 rok, czyli zaledwie rok po powstaniu tego serwisu. Początkowo #hashtagi pozwalały na grupowanie i wyszukiwanie tweetów o podobnej tematyce, dzisiaj jednak ich znaczenie w Internecie zdecydowanie uległo poszerzeniu – mogą one służyć między innymi do wyrażania zainteresowań, bądź zarysowania kontekstu wypowiedzi.

czym sa ijak dzialaja hashtagi

Istnieje kilka wersji mówiących o wydarzeniach, które finalnie doprowadziły do rozpowszechnienia #hashtagów. Jedni twierdzą, że to amerykański aktor już w 2007 roku w każdej wiadomości na tweeterze tagował miejsce, w którym aktualnie się znajduje, czym zachęcił śledzących go tweeterów  - inni, że to wiadomość o awaryjnym lądowaniu i słynny tweet #flight1549 sprawiły, że użytkownicy zaczęli chętnie sięgać po hashtagi jak idelany sposób rozpowszechniania informacji. Bez względu na genezę popularności tagowania słów faktem pozostaje, że na dzień dzisiejszy biją rekordy popularności, zaś dobrze otagowane posty, reklamy i wpisy w Internecie mogą zostać przekazane nawet 1,2 miliona razy.

Według definicji symbol „#”, czyli wspomniany już hashtag stosowany jest do podkreślenia słowa lub tematu tweetu użytkownika. Hashtagowane są najczęściej proste, krótkie słowa, tak aby łatwo było odnaleźć je w wyszukiwarce serwisu internetowego, jednak wiele osób używa ich również, aby przekazywać informacje na temat bieżących wydarzeń z życia społecznego, kulturalnego, czy politycznego. Hashtagi wykorzystywane są także do informowania o zainteresowaniach, czynnościach lub miejscach, w których aktualnie się znajdujemy np. #warszawa. Chętnie tagujemy również swój nastrój, opinie lub uczucia, np. #love, #awesome, #nomegusta.

 

Hashtaguj, jeżeli chcesz zwiększyć popularność swojego wpisu

Jak się okazuje #hashtagi mogą być wykorzystywane nie tylko w celach rozrywkowych. Taka forma wymiany informacji może stanowić ciekawą propozycję dla marketingu internetowego, jak również poszerzać świadomość społeczną. Popularne już nie tylko na Twitterze otagowane słowa zwiększają popularność wpisów na portalu Google+,  Facebook,  zdjęć na Instagramie, czy wyników wyszukiwania w Google. Jak wskazują badania posty z hashtagami są 2 razy bardziej popularne od tych bez hashtagów.

Nie wystarczy jednak tagować byle czego i w jakichkolwiek ilościach. Najlepsze rezultaty przynosi dodawanie jednego lub dwóch hashtagów co pozwala zwiększyć zainteresowanie tweetem nawet o 21%. Również w tym przypadku sprawdza się powiedzenie – co za dużo to niezdrowo, bo dodanie więcej, niż dwóch hashtagów może z kolei obniżyć popularność posta, aż o 17%.

Ciekawą kwestią może być także portal społecznościowy, który wybieramy do hashtagowania – badania wskazują, że efekt tagowania słów może być różny w przypadku różnych serwisów. Przykładowo, nie stwierdzono jednoznacznie, czy hashtagi na Facebooku wpływają na opublikowany post – prawdopodobnie dlatego, że to jeszcze nowość na tym portalu – funkcja hashtagowania pojawiła się na Facebooku dopiero w czerwcu 2013 roku. My uważamy, że dla pewności, nie zaszkodzi dodać jednego lub dwóch hastagów nawet tam.

Takie działania mogą nie przynosić bezpośrednio korzyści, jednak pozytywnie wpływają na wizerunek sław, firm lub marek. Przykładowo, zjawisko hashtagowania stało się niezwykle popularne w przypadku fun page’ów seriali i programów telewizyjnych, których twórcy regularnie publikują na Faceboooku lub Twitterze swoje komentarze i posty. Hashtagowane programy i wydarzenia kulturowe typu #oscars czy #gameofthrones zachęcają publikę do oglądania programu, a tym samym wpływają na zwiększenie oglądalności pozycji.

 

Jak używać hashtagów - kilka złotych zasad

Jak wspomnieliśmy wcześniej, jeżeli decydujemy się korzystać z funkcji #hashtag należy pamiętać o tym, że liczy się jakość, a nie ilość. Zbyt wiele hashtagów negatywnie wpływa na popularność wpisu i „przytłacza go”. Jednocześnie należy wiedzieć, że zjawisko hashtagowania rządzi się własnymi prawami i decydując się na tagowanie słów powinniśmy przestrzegać nie jednej, a kilku złotych zasad. Kiedy decydujemy się opublikować post i chcemy zwiększyć jego popularność, warto zastanowić się nad prawidłowym doborem hashtagów.

W Internecie znajdziemy szereg stron WWW, które pozwalają sprawdzić między innymi, które hashtagi są popularne w danym dniu lub tygodniu, a nawet w wybranym mieście. Specjalnie przygotowane wyszukiwarki pozwalają również wyszukiwać osoby, które użyły konkretnego #hashtaga w ostatnim czasie. Wszystko po to, aby jeszcze lepiej zoptymalizować widoczność posta oraz odpowiednio dobrać tag – nieprawidłowo dobrany może bowiem odsyłać do niepowiązanych tematycznie postów, a tym samym zmniejszać popularność naszej wypowiedzi.

Kolejną ważną kwestią jest długość hashtagowanych słów. Nawet, jeżeli decydujemy się otagować więcej, niż jedno słowo, a nawet cały zwrot #lubiejescslodycze należy pamiętać, że nie należy przesadzać z jego długością, ponieważ dłuższe wypowiedzi trudno odczytać i istnieje mniejsze prawdopodobieństwo, że w Internecie pojawi się taki sam hashtag. Zamiast całego zwrotu warto zatem dopisać #uwielbiam #slodycze.

Ostatnią, nadrzędną zasadą jest sposób zapisu hashtagowanych słów. Pomimo, że dla wielu może wydawać się oczywisty w Internecie wciąż wielu użytkowników nie wie w jaki sposób to robić. Przede wszystkimi hashtagi powinny składać się z ciągu słów, nawet jeżeli zawierają zwrot, powiedzenie lub wypowiedź. Nie należy również używać interpunkcji, która podobnie jak spacja, pomiędzy wyrazami sprawi, że #hashtag nie będzie działać.



Top